Els alumnes de quart hem anat de sortida aquesta setmana. Vam visitar dos llocs que formen part de la història menorquina del segle XVIII, i en concret del llegat britànic de la nostra illa, com són Marlborough i Sant Felip.

Amb puntualitat britànica, ens vam plantar a la Cala Sant Esteve on ens esperava en Borja, el nostre guia. Després d’una breu introducció vam entrar al fort i ens va explicar alguns dels detalls arquitectònics de la seva construcció. Gairebé mimetitzada en el paisatge, gran part de la fortificació està excavada en la roca. Després de recórrer la galeria d’entrada, la contraescarpa que envolta el fossat i les contramines, vam acabar a la part alta i, des d’allà es veia on estaven ubicades les peces d’artilleria. La veritat és que ens va sorprendre i va ser una visita força interessant.

Després del recorregut vam tenir temps per berenar i recuperar forces amb unes vistes magnífiques de la cala i del port de Maó. A més, alguns de noltros s’han convertit en historiadors intentant recuperar restes de bales d’altres èpoques.

Seguidament ens vam dirigir al castell de Sant Felip. Allà ens hi havia en Fernando, que ens va explicar de forma molt entusiasta i didàctica la història del Castell de Sant Felip. Durant les successives dominacions britàniques el castell es va anar ampliant i modificant, fins que Carles III en va ordenar la demolició. A la superfície encara hi queden restes, però el més impressionant d’aquesta visita es troba sota terra: diversos nivells de galeries subterrànies realitzades per espanyols i anglesos en les seves diferents ocupacions que nosaltres hem tingut la oportunitat de visitar. Açò si, per il·luminar els túnels, ens van deixar unes llanternes que ens permetien descobrir tots els racons i fins i tot veure-hi algun dels habitants actuals, els ratpenats.

Així idò, i després de gaudir de les anècdotes i curiositats que ens va explicar, vam tornar cap a l’escola. Un dia ben interessant que ens ha permès complementar la informació d’Història que havíem treballat en el primer tema.